Helgens vintips!

Tidligere jobbet jeg endel år på Vinmonopolet og har fortsatt beholdt min interesse for vin. Både alene og i god kombinasjon med mat.

Tenkte at jeg på Fredager vil dele noe av mine tips. Prismessig ligger jeg fra 100,- og oppover. Til dere som stort sett bare vil handle billige viner: du får mye mer for penga om du slenger på noen ekstra tiere 🙂 Det er faktisk litt rart det der, fordi når man går ut for å spise betaler mange gladelig 300-400 kr for husets vin som koster rundt 100,- på Vinmonopolet. Men når man blir anbefalt en god vin til 150,- på Vinmonopolet DA er det plutselig for dyrt??

Om du bare skal kjøpe deg en rødvin I helgen så hadde jeg absolutt gått for denne:

Tommasi Graticcio Appassionato (vare nr 9151601) Pris kr 140,-

Den passer godt til mat med litt styrke, men kan også drikkes uten mat. Om du liker en rødvin med fylde, samtidig som den ikke er for tung, vil denne være midt i blinken

tommasi

Sødmefull mørk bærfrukt, litt tørket frukt og lakris, noe varm ettersmak. Preg av modne mørke bær, tørket frukt og litt lakris.

 

hvitvinsfronten anbefaler jeg en Chablis:

Laroche Chablis (vare nr 668001) Pris kr 175,-

Fruktig og frisk med lite sødme, passer perfekt som terrassevin men også veldig godt til skalldyr og sushi.

laroche

Fruktig og slank, hint av smør og mineraler. Tiltalende preg av sitrus, grønt eple og mineraler.

 

Ha en strålende helg!!

MC